Ajurveda – mokslas apie gyvenimą – laikoma seniausia iki šių dienų išlikusia sveikatos priežiūros sistema, kurios naudojimas niekada nebuvo nutrūkęs.
Iš ajurvedos kilo Tibeto, kinų, graikų ir arabų medicinos sistemos. Tai – laiko patikrinta, efektyvi sveikatos priežiūros sistema, kurią šiandien renkasi ir naudoja milijonų milijonai Indijos, Nepalo, Bangladešo, Pakistano, Šri Lankos ir kitų Centrinės bei Rytų Azijos šalių gyventojų.
Pasaulinė sveikatos organizacija (PSO) parėmė ajurvedą kaip perspektyvią gydymosi alternatyvą besivystančiame pasaulyje. Tai sparčiausiai plintanti „alternatyvi, papildanti“ sveikatos priežiūros praktika Europoje ir JAV. Vis dėlto ajurveda nėra nei „alternatyvi“, nei „papildanti“! Tie, kurie rimtai ir sąžiningai studijuoja ajurvedą, žino, kad jos principai ne papildo tradicinę vakarietišką mediciną, o greičiau jai prieštarauja ir galiausiai paneigia.
Ajurveda – tai filosofinė sistema, kurios praktika remiasi nekintančiais principais. Tradicinė Vakarų medicina su pasididžiavimu vadina save „empirine“, visada pasiruošusia panaudoti „naujausius, patobulintus terapinius metodus“. Ajurveda žiūri į pacientą kaip į įkūnytą dvasinę esybę, atsižvelgdama į šeimos, bendruomenės ir šalies kontekstą. Tradicinė vakarietiškoji medicina pažemina pacientą, laikydama jį sistemų, organų, ląstelių ir išskyrų, tarpusavyje sąveikaujančių pagal fiziocheminius dėsnius, rinkiniu.
Ajurvedos praktikoje daug dėmesio skiriama desa-kala-patra – specifiniams vietos, laiko ir asmens ypatumams. Tradicinė medicina linkusi suformuoti bendras taisykles ir standartizuotas normas, kuriomis vadovaujamasi gydant net iš esmės nesulyginamus pacientus.
Ne tik šie trys fundamentalūs skirtumai, susiję su prigimtimi, objektu ir praktika, išsklaido mitą apie ajurvedą, kaip „papildančią“ medicininę praktiką. Yra nesuskaičiuojama daugybė kitų prieštaringų aspektų, skiriančių šiuos sveikatos priežiūros ir gydymo metodus.
Įvairiausių nesuderinamų sveikatos priežiūros metodų taikymas rodo nesupratimą ar nenorėjimą suprasti, kokie principai veikia tokius metodus ir kuo pavojingas toks eklektizmas. Yra daugybė valčių, galinčių saugiai perkelti mus į kitą krantą. Bet neįmanoma perplaukti upės dešinę koją pastačius į vieną valtį, o kairę – į kitą, kaip ir peršokti iš vieno laivelio į kitą upės viduryje, tuo pačiu tikintis saugiai persikelti. Panašiai ir gaisro metu: ne pats geriausias būdas nuolat keisti kibirus, kuriais pilame vandenį, gesindami ugnį. Šis nepastovumas, permainų geidimas ir stabilumo stoka iliustruoja esminę materialios egzistencijos ligą, o ypač vakarietišką mąstyseną, kuri trokšta įvairovės gilaus įsisąmoninimo sąskaita.
Ajurveda yra sveikatos priežiūros sistema, o ne tam tikras metodas, kurį galima taikyti išvien su kitomis vadinamosiomis holistinėmis terapijomis, dažnai kilusiomis iš nesutaikomų, viena kitą paneigiančių filosofijų. Turime patys pasirinkti: ar praktikuoti tai, ką senoviniai šventraščiai ir mūsų mokytojų patirtis įrodė esant biologiškai harmoningais sveikatos palaikymo ir gydymo būdais, ar atmesti juos kaip neteisingus ir neteikiančius naudos.
Susiję Straipsniai