Ekadašis – pasninkas pagal mėnulio kalendorių

full-moon-914410_960_720

Ekadasi (iš sanskrito k., vienuoliktas iš eilės) nurodo 11 mėnulio pilnaties ir delčios dienas. Tomis dienomis mėnulio poveikis kūno sveikatai yra pats negatyviausias, todėl šis metas palankus pasninkui, organizmo apvalymui. Tai – sustiprina ir atgaivina. Pasninko tikslas – sumažinti kūno aktyvumą ir paskatinti asmenybės dvasinį tobulėjimą. Tokią dieną arba visai nevalgoma, arba atsisakoma ankštinių bei grūdinių patiekalų. Manoma, jog visa negatyvi energija Ekadašio dieną slepiasi grūduose, todėl tomis dienomis nevalgomi grūdai, žirniai ir pupos. „Brahma–vaivartos“ šventraštyje teigiama: „Tas, kuris laikosi Ekadašio, išvengia atpildo už nuodėmingus darbus ir tampa doresnis.“

Ko gero kiekvienas iš mūsų trokštame bent mažyčio dvasinio progreso. Pasninkas – gali būti puikus sąmonės kėlimo būdas, jeigu gebėsime šiuo metu tinkamai suplanuot savo laiką ir į dienotvarkę įtraukti maldą, meditaciją bei dvasinės literatūros studijavimą.

Kaip pasirinkti pasninko būdą?

Renkantis pasninkavimo būdą derėtų atsižvelgti į kūno konstitucijos tipą (kūno sudėjimą). Vatos (lieknas kūno sudėjimas) tipo žmonėms griežtas pasninkas arba badavimas visada yra didelė kančia. Jų organizmas neturi energijos sankaupų, kad palaikytų organizmo veiklą maisto ribojimo ar atsisakymo metu, todėl šio kūno konstitucijos tipo žmonėms nerekomenduojama badauti, verčiau rinktis dalinį pasninkavimą ir vartoti Ekadašio metu galimus valgyti produktus bei gerti pasaldintą vandenį su citrina.

Pitos (vidutinis kūno sudėjimas) tipo žmonės turi gerą apetitą, todėl jie yra visada pasiruošę maisto priėmimui – ryte, dieną, vakare. Kuomet jie yra alkani gali tapti pikti ir susierzinę. Pitos tipas taip pat sunkiai pakelia pasninkus, kadangi organizmas yra pripratęs prie nuolatinės naujos energijos gavybos. Šio tipo žmonėms pasninko metu rekomenduojama gerti pieną ar sultis (galima skiesti vandeniu), truputi pasaldintas. Tačiau sąmoningai, tvirtai pasirinkus bei iš anksto nusiteikus laikytis pasninko ar badavimo, jiems tai nesukelia didelio diskomforto.

Kapha (stambus kūno sudėjimas) tipo žmonės jaučiau nuolatinį, bet nestiprų alkio jausmą, todėl paprastai yra linkę daug valgyti ar netgi persivalgyti. Tačiau jie lengvai gali išgyventi dieną gerdami tik vandenį ar sultis, nejausdami jokio fizinio diskomforto, nes, dėl įgimtos maisto trūkumo galimybės nuojautos, yra sukaupę organizme daug energijos atsargų. Todėl šio kūno konstitucijos tipo žmonės gali drąsiai rinktis pilną badavimą, dalinį pasninką arba netgi laikytis sauso pasninko t. y. badavimą be maisto ir vandens.

Badavimas pasninko dieną

Badavimo problema siekia tokius tolimus laikus, kad jūs net negalite įsivaizduoti, – teigia O. M. Aivanovas. Sakoma, kad nelaimes pritraukia būtent ankstesnių žmogaus gyvenimų nešvarumai. Kiekviena nuodėmė, kiekviena klaida lieka jame kaip nuosėdos, o visas nelaimes ir sukelia nepašalintos nuosėdos. Badaudamas žmogus atsikrato tų kenksmingų elementų, atsiranda šviesa, jis pasijunta lengvesnis, laimingesnis. Būtent todėl pasninką rekomenduoja visos religijos ir dvasiniai mokytojai. Bet badauti – tai ne vien susilaikyti nuo fizinio maisto. Badauti – tai reiškia taip pat atsisakyti kai kurių mus apsunkinančių jausmų ir minčių. Vietoje noro ištisai kramtyti, ryti, kaupti maistą reikia išmokti atsisakyti ir išsilaisvinti. Būtent kaupimas skatina „leistis žemyn“. „Kiekviena mintis, jausmas ar troškimas, kurie nėra dvasinės kilmės, prilimpa prie mūsų kaip šerkšnas žiemą prie medžių šakų. Turi nušvisti pavasario saulė, kad šerkšnas ištirptų ir kad mes vėl taptume pačiais savimi. Nuo tos akimirkos, kai išmesime visa tai, ką nenaudingo esame sukaupę savyje, mes pasijusime persmelkti ir atgaivinti dieviškojo kvėpavimo. Tas, kuris nori sukaupti viską savo galvoje ar širdyje, nepalieka savyje vietos Dievo pasireiškimui. Tačiau tai nereiškia, kad mums nereikia naudotis skrandžiu, plaučiais, žarnynu… Juk ne alinant savo kūną pasiekiama tiesa. Turime išsaugoti visą savo kūną – su galva, širdimi, plaučiais, skrandžiu… Tik reikia stengtis, kad organai veiktų harmoningai. Štai kur tikroji pasninko esmė“, – sako dvasinis mokytojas O. M. Aivanovas.

Ajurvedos šaltiniuose teigiama, kad badavimas stiprina valią ir sveikatą. Retkarčiais badaujant, pailsi virškinimo sistema, atsigauna jausmai, protas ir sąmonė. Ajurveda dažniausiai rekomenduoja badauti geriant vandenį. Badaujant nederėtų vandens gerti daugiau, negu reikia troškuliui numalšinti. Kai virškinimo ugnis nebeturi ką virškinti, ji ima deginti kūne susikaupusius šlakus, o pernelyg didelis vandens kiekis kliudo šiam procesui.

Tačiau mes neturėtume versti savęs badauti. Badavimas arba pasninkas turėtų būti natūralus bei sąmoningas mūsų pasirinkimas. Pasninko esmė – kelti savo dvasingumą, valyti ne tik fizinį kūną, bet ir vidinį pasaulį. Todėl šią dieną turėtume atrasti daugiau laiko savianalizei, maldai, meditacijai.

Dalinis badavimas

Tie, kurie laikosi dalinio Ekadašio pasninko, valgo lengvą maistą: vaisius, pieno produktus, daržoves, riešutus ir kitą negrūdinį maistą, pvz.: bananus, grikių košę ir t. t. Ekadašio dieną taip pat karaliauja bulviniai patiekalai. Pasninko dienomis tinka valgyti tokį maistą kaip vaisiai, lengva daržovių sriuba. Taip „pasninkaujant po vieną dieną kas dvi savaites, palaikoma virškinimo sistemos jėga, apvalomas žarnynas“, – teigia Ajurvedos gydytojas Partap Chauhan. Maistas, valgomas tą dieną, nesukelia sunkumo jausmo, ne taip, kaip pavalgius grūdinių arba pupų bei žirnių patiekalų.

Be to, Ekadašis kas dvi savaites suteikia galimybę atrasti daugiau laiko užsiimti dvasine praktika, todėl tai puikus laikas apvalyti ne tik fizinį mūsų kūną. Šis laikotarpis ypač palankus dvasinės literatūros studijavimui. Ekadašis, iš esmės, skirtas laiko, dėmesio koncentracijai menant Aukščiausiąjį, mantrų kartojimui, šventraščių skaitymui ir savęs pažinimui. Ekadašis dar vadinamas „atsidavimo motina“: jeigu tą dieną mes galvojame apie Dievą ir tarnaujame Jam, gauname žymiai daugiau malonės, negu paprastai. Bet ir už nuodėmes, padarytas Ekadašio metu, būna skaudesnis atpildas. Kaip ir kasdien, tomis dienomis ypač palanku sveikintis su kaimynais, atleisti skriaudas bei nuoskaudas ir prisiminti visiems pasakyti AČIŪ!

Maistas, kurį galima valgyti per Ekadašį:

  • Visi vaisiai (švieži ir džiovinti), visi riešutai ir aliejai, pagaminti iš riešutų.
  • Bulvės, moliūgai, agurkai, ridikėliai, cukinijos, žaliosios papajos, citrinos, avokadai, alyvuogės, kokosas, grikiai, visų rūšių cukrus, o taip pat visi pieno produktai.

Prieskoniai, kurie naudojami per Ekadašį: kurkuma, juodieji pipirai, imbieras ir druska.

Produktai, draudžiami laikantis Ekadašio:

  • Bet kokie ankštiniai – žirniai, avinžirniai, pupos ir pupelės, ir bet kokie produktai, pagaminti juos naudojant (tofu, kava, kavos gėrimai, miltai…).
  • Grūdai ir iš jų pagaminti produktai. Avižos, manų kruopos, ryžiai, kukurūzai, soros, kviečiai, sezamo sėklos.
  • Bet kokios rūšies miltai. Kvietiniai, avinžirnių ir pan.
  • Aliejus: kukurūzų, rapsų  ir t. t.
  • Mėsa, žuvis ir kiaušiniai.

Laikantis griežto Ekadašio pasninko NEVARTOJAMI šie produktai:

  • Daržovės: pomidorai, visos kopūstų rūšys, baklažanai, paprika.
  • Ankštiniai – visų tipų žirniai ir pupos bei iš jų pagaminti produktai (papadam, tofu, šokoladas), taip pat soja.
  • Grūdiniai – visi miltai (išskyrus grikių miltus), avižos, kukurūzai, makaronai, įvairūs sausi pusryčiai bei gaminiai su miltų ar kitų grūdinių produktų pėdsakais.
  • Aliejai – ankštinės/grūdinės kilmės, tokie kaip augalinis aliejus, garstyčių aliejus, sezamo aliejus bei produktai, sudėtyje turintys šių aliejų (kepinti riešutai, traškučiai, kai kurie džiovinti vaisiai ir panašūs skanėstai), taip pat margarinas.
  • Mėsa, žuvis ir kiaušiniai.
  • Lapiniai augalai, tokie kaip salotos ar špinatai bei lapinės kilmės prieskoniai – karis, lauro lapai, bazilikas ir pan.

Atsargiai! – daugybė produktų, tokių kaip kepimo soda, kai kurie gėrimai bei sirupai, jogurtas, varškė, pudingai bei konditerijos gaminiai sudėtyje gali turėti grūdinės kilmės krakmolo.

Per Ekadašį NEVARTOJAMI prieskoniai: asafetida, sezamo sėklos, kuminas, garstyčios, tamarindas, kardamonas, fenugrikas, anyžiai.

2016 metų Ekadašiai (pagal Vedinį mėnulio kalendorių)

Šiomis dienomis patariama nepradėti rimtų darbų. Ekadašio dieną vertėtų skirti meditacijai, maldai, pasninkavimui, organizmo valymui, savęs pažinimui, dvasinių knygų studijoms ar paskaitų šiomis temomis klausymui. Ekadašio dienomis atliktų dvasinių praktikų rezultatai – žymiai didesni.

2016 03 19, šeštadienis (06.37–08.04)
2016 04 03, sekmadienis (08.32–11.25)
2016 04 18, pirmadienis  (06.20–11.10)
2016 05 03, antradienis (05.45–09.28)
2016 05 17, antradienis (05.18–10.48)
2016 06 01, trečiadienis (04.58–10.42)
2016 06 16, ketvirtadienis (4.50–9.42)
2016 06 30, ketvirtadienis (06.03–10.45)
2016 07 15, penktadienis (06.01–10.52)
2016 07 30, šeštadienis (05.39–11.01)
2016 08 14, sekmadienis  (06.08–11.09)
2016 08 28, sekmadienis (06.35–11.15)
2016 09 13, antradienis (07.06–11.22)
2016 09 26, pirmadienis (07.31–11.27)
2016 10 12, trečiadienis  (08.03–11.35)
2016 10 26, trečiadienis (08.31–11.43)
2016 11 11, penktadienis  (08.05–10.54)
2016 11 24, ketvirtadienis (10.51–11.05)
2016 12 10, šeštadienis  (08.55–11.17)
2016 12 24, šeštadienis  (09.05–11.25)

Ekadašio LAIKAS IR NUTRAUKIMAS (išėjimas)

Ekadašis prasideda nuo Brahma muhurtos (96 minutės prieš Saulės patekėjimą) ir baigiasi kitą dieną Saulės patekėjimu. Taigi aukščiau sąraše pateiktomis dienomis (visą parą) reikia laikytis Ekadašio ir tik kitą dieną po Saulės patekėjimo jį nutraukti pradedant valgyti (tiems, kas laikosi sauso (be vandens) badavimo, tas pats laiko skaičiavimas). Norint teisingai laikytis Ekadašio, reikia kitą dieną, po Saulės patekėjimo (laiko tarpas yra nurodytas pateiktame kalendoriuje) suvalgyti patiekalą, pagamintą iš grūdinių ar ankštinių kultūrų arba galima paprasčiausiai suvalgyti vieną ar kelis grūdus ryžių ar kitų grūdų, žirnių ar pupų. Pavyzdžiui, nusprendėte Ekadašio laikytis 2016 kovo 19 dieną. Tą dieną nuo Saulės patekėjimo badaujate arba laikotės dalinio pasninko. Jį nutraukiate kitą dieną (sekmadienį, kovo 20 d.) per šį laiko tarpą: 06.37–08.04 val. suvalgydami grūdinį arba ankštinį patiekalą.

Parengė Lina Šimelionytė

Šaltiniai:     Aivanhov Omraam Mikhael. Jogos mityba. – Kaunas: Mijalba, 2001.

Dr. Partap Chauhan. Ajurveda. Mokslas apie gyvenimą ir sveikatą. – Vilnius: Ajurvedos Akademija, 2012.

Rambhoru Devi Dasi. Taikus maistas. – Vilnius: Aindra, 2013.

Esujums.lt

Jogos mityba.lt