Apie vaiko pradėjimą ir nėštumą

belly-painting-409794_1280

Ką ajurveda sako apie kūdikio planavimą?

Visų pirma, reikėtų pradėti nuo to, kaip į šį pasaulį pasikviesti naują gyvybę. Ajurvedoje sakoma, kad siela ateina vos kiaušialąstė susijungia su spermatozoidu. Tai įvyksta iškart, o ne po trijų mėnesių, kaip kartais sakoma. Užsimezgusi gyvybė smarkiai veikia pačios nėštukės savijautą. Pavyzdžiui, gali atsirasti noras paragauti naujų skonių.
Kalbant apie pasiruošimą sutikti kūdikį, jis – būtinas. Senovės literatūroje aprašoma, kad anksčiau partneriai susilaikydavo nuo mylėjimosi apie metus. Dabar, sakoma, nuo lytinių santykių reikėtų susilaikyti bent mėnesį. Šis laikas reikalingas, kad reprodukcinis audinys – sėkla įgautų tam tikras savybes. Apskritai, Ajurvedoje yra skiriami septyni organizmo audiniai. Tas septintasis būtent ir yra sėkla. Jeigu šis be galo brangus reprodukcinis skystis švaistomas veltui, tampa sunkiau į pasaulį pakviesti kūdikį su geromis savybėmis. Tęsiant apie tai, idealu, kai vaikelis gimsta santuokoje. Svarbu, kad besilaukianti moteris jaustųsi saugi.
Prieš planuojant kūdikį, sutuoktiniams svarbu pasitikrinti sveikatą, pasirūpinti, kad organizmas būtų švarus. Kalbant apie metų laiką, vaikelį geriausia pradėti rudenį. Po vasaros organizmas paprastai būna stipresnis, gamta šiuo metu dovanoja daug gėrybių. Rudenį geresnė ne tik fizinio kūno būklė, bet ir psichoginis nusiteikimas. O ir vaikeliui gimti vasarą – idealu. Šiuo metu naujos mamytės sveikata taip pat kur kas geresnė nei, pavyzdžiui, pavasarį.

Kokioje aplinkoje labiausiai tinka pradėti kūdikį?

Būtų geriausia, kad pradedant kūdikį aplinkoje skambėtų dvasinė muzika, degtų žvakės, smilkalai. Svarbu sukurti dvasingą atmosferą. Prieš pradedant vaiką, jokiu būdu neturi būti vartojamas alkoholis. Ajurvedoje sakoma, kad suartėjant apgirtus, gali gimti kūdikis, ateityje jusiantis potraukį svaigalams.

Kaip, pasak Ajurvedos, derėtų elgtis nėščiajai?

Besilaukiančiai moteriai labai svarbu gyventi aplinkoje be konfliktų. Taip pat reikėtų saugotis pervargimo. Nėštumo metu patariama klausyti dvasingos muzikos, daugiau laiko skirti maldai.
Laukiantis jokiu būdu nereikėtų gerti kavos, juodosios arbatos. Geriausia atsisakyti ir žaliosios, kadangi ypatingai tokia blokuoja geležies įsisavinimą organizme. Jau nekalbant apie sudėtyje esantį kofeiną. Derėtų susimąstyti apie tai, kaip tai gali veikti gležą kūdikio kūnelį, jo nervų sistemą.

Koks maistas jai rekomenduojamas?

Reikėtų žinoti, kad maistu Ajurvedoje laikoma viskas, kas į kūną patenka per penkias jusles. Akys atitinka regos juslę, ausys – klausą, nosis – uoslę, oda – lytėjimą, liežuvis – skonį. Žmogų maitina viskas, ką jis patiria šiomis juslėmis. Maistas – ne vien tai, ką praryjame valgydami. Būtent dėl šios priežasties nėštumo metu namuose turėtų dažnai degti žvakės ar smilkalai, skambėti atpalaiduojanti muzika.
Maistas, rekomenduojamas besilaukiančiai, turėtų būti dorybingas. Ajurvedoje šį žodį atitinka terminas „satviškas“. Tai, pavyzdžiui, riešutai, kuriuos, kaip ir džiovintus vaisius, iki valgant reikėtų septynias valandas mirkyti vandenyje. Taip jie geriau įsisavinami, nekamuoja pilvo pūtimas. Tinka valgyti ir sėklas, jos gali būti daigintos. Taip pat daržoves, ankštines kultūras, kruopas, pieno produktus, o ypatingai – panyro sūrį. Laukiantis reikėtų vengti mėsos produktų. Jei sunku, derėtų susilaikyti bent nuo raudonos mėsos. Bet koks vartojamas maistas turėtų būti lengvai įsisavinamas.
Ajurvedoje be kita ko skiriami šeši maisto skoniai. Iš jų nėštukių mityboje turėtų dominuoti saldus. Tačiau čia kalbama ne apie pyragaičius ar šokoladą. Saldžiu skoniu pasižymi grūdinės kultūros, kai kurios daržovės, pavyzdžiui, morkos, saldžios bulvės. Galimas ir rūgštus, lengvai sūdytas maistas. Žinoma, reikėtų rinktis sveiką, pavyzdžiui, Himalajų druską.
Kalbant apie prieskonius, besilaukiančioms moteris labai tinka šie – kalendra, kumino, pankolio sėklos, šafranas, ciberžolė, saikingai – juodieji pipirai.

Ar mityba pagal Ajurvedą priklauso nuo kokių nors išorės veiksnių?

Be abejonės, mityba turėtų priklausyti nuo dominuojančios kūno konstitucijos tipo. Jų yra trys – Vata, Pita ir Kapha. Taip pat nuo sezono, paros laiko.
Atsižvelgiant į pastarąjį, rytais turėtų dominuoti saldaus skonio maistas. Šiam priskiriamos įvairios košės (ypač šaltuoju metu) su saldžiais džiovintais vaisiais, pavyzdžiui, datulėmis. Rytais tinka ir grikių košė, tarkime, gardinta džiovintomis slyvomis. Tinka ir saldaus pieno varškė su šaldytomis uogomis, saldinta ruduoju cukrumi ar melasa. Vaisius galima valgyti tarp pusryčių ir pietų arba tarp pietų ir vakarienės. Kiek sunkiau virškinamą maistą, ypatingai nėštukėms, rekomenduojama valgyti pietų metu. Tai – grūdinės, ankštinės kultūros. Vakarienei tinka valgyti patiekalus iš keptų, troškintų daržovių.
Nėščioms moterims reikėtų vartoti maistą, pagamintą su lydytu sviestu ghi. Nors pirmais mėnesiais jo reikia mažiau, vėliau šis sviestas padeda atstatyti audinius, gerina virškinimo rūgščių išsiskyrimą, bakterijų augimą žarnyne, vitaminų ir kitų elementų įsisavinimą.

Kas Ajurvedoje sakoma apie kūdikio žindymą?

Ajurvedos požiūriu, mamos pienas – tai jos meilės įrodymas kūdikiui. Vaikeliui šis pienas yra tarsi nektaras. Tačiau kartu tai ir sterilus maistas. Maistas, pasižymintis idealia temperatūra. Be to, jokiame kitame piene nerandamas imunoglobulinas A. Jis saugo nuo bakterijų, stiprina imuninę sistemą. Svarbūs ir maitinančios motinos piene esantys baltymai, kuriuos kūdikio organizmas labai lengvai įsisavina. Na, o piene esanti laktozė naudinga gerųjų bakterijų augimui vaikelio žarnyne. Kūdikį motina savo pienu turėtų maitinti bent pirmaisiais jo gyvenimo metais.

Ką tik pagimdžiusios moters mityba – kokia ji turėtų būti?

Mityba labai svarbi. Kaip ir minėjau, reikėtų visiškai susilaikyti nuo kavos, alkoholio. Nors tai puikiai žinoma, tiek laukiantis, tiek po gimdymo reikėtų vengti sintetinių, gazuotų gėrimų, greitojo maisto.
Pagimdžius, maitinant kūdikį, nereikėtų vartoti aštraus, kartaus, aitraus skonio maisto. Taip pat sauso, šalto maisto. Nerekomenduojama piktnaudžiauti vaisiais, kopūstais, kadangi tai gali išprovokuoti kūdikio pilvelio pūtimą. Remiantis Ajurveda, būtų idealu maitintis vegetariškai.
Kaip ir minėta, šiuo moters gyvenimo laikotarpiu tinka valgyti maistą, pagamintą su lydytu sviestu ghi. Jis padeda gyti žaizdoms, atsistatyti pagimdžiusios moters organizmui. Tai ypač svarbu pirmąjį mėnesį. Be to, lydyto sviesto vartojimas padeda nurimti nervų sistemai.

Kokie prieskoniai Ajurvedoje laikomi tinkamiausiais ką tik pagimdžiusiai moteriai?

Tai pankolio sėklos, žaliasis kardamonas, kalendra, imbieras, šafranas. Kaip ir minėjau, šiuo laikotarpiu iš Ajurvedoje skiriamų skonių netinka aštrus, aitrus ir kartus. Puikiai tinka kumino, arba lietuviško kmyno, sėklos. Jose daug geležies. Be to, šios sėklos mažina vaikelio pilvo pūtimą. Taip pat saikingai galima naudoti kvapiosios ferulos miltelius (nors su šiais prieskoniais reikėtų elgtis atsargiai, jei kamuoja padidėjęs skrandžio rūgštingumas).

O kaip dėl nėštumo metu priaugtų kilogramų? Ar verta skubėti jų kuo greičiau atsikratyti?

Tinkamai maitinantis nėštumo metu, neturėtų kilti ši problema. Nors šiuolaikinėje visuomenėje daugumos žvilgsniai krypsta išorėn, neseniai pagimdžiusiai moteriai turėtų būti svarbiausia jos ir jos vaikelio sveikata. Tiesa, po gimdymo svoris kris pamažu. Tačiau pradėjus laikytis griežtų dietų, sutriks pieno gamyba, motina jausis suirzusi.
Po gimdymo, maitinimo metu, netinka atlikti organizmo valymą, tačiau galima riboti porcijas. Reikėtų valgyti lėčiau, vartoti daugiau daržovių, vaisių. Nors, pavyzdžiui, obuolius verčiau jau valgyti keptus, kad nekamuotų pilvo pūtimas. Daržoves taip pat geriau valgyti termiškai apdorotas.
Iš tiesų, reikėtų kuo mažiau jaudintis dėl priaugtų kilogramų. Kuo moteris labiau dėl to nerimaus, kuo labiau skubės sulieknėti, tuo saldumynų poreikis augs. Taip galima patekti į užburtą ratą, kur savęs ribojimas keis savigraužą pasidavus norui smaližiauti.

O kaipgi judėjimas?

Moterims tinka joga. Ja gali užsiimti tiek nėščiosios, tiek neseniai pagimdžiusios moterys. Tai puikiai tinka. Galima atlikti kalorijas deginančius kvėpavimo pratimus, šokti.

Taigi, galiausiai, svarbiausia gera nuotaika, pozityvus nusiteikimas?

Taip, pozityvumas svarbiausia. Jei ką tik pagimdžiusi mamytė slepia savo patiriamas neigiamas emocijas, jaučiasi suirzusi, tačiau to neišsako, vaikelis tai pajus ir išreikš ką jo motina savyje slopina. Visa tai paremta „susisiekiančių indų dėsniu“, žinomu iš fizikos. Jie viename iš susisiekiančių indų skysčio mažėja, kitame – daugėja. Tai logiška.

 

Kalbino Kristina Šadzevičiūtė, žurnalas „Mamai ir vaikui”, Nr. 2

Pasidalinkite su kitais!