Patyčios. Ką daryti?

girl-690327

„Iš manęs tyčiojasi. Mane žemina. Esu ties palūžimo riba. Nenoriu ten eiti. Noriu išnykti.“ Pažįstama? Teko susidurti? Mokykloje, darbe, universitete ar komandoje… Supratote teisingai: šįkart mūsų tema – patyčios. Jei iš jūsų niekas nesišaipo, tikriausiai turite draugų ar artimųjų, kurie su tuo susiduria. Kitaip sakant, tai labai aktuali tema. Na ką gi. Prisisegam saugos diržus ir važiuojam!

Ką daryti pačiam arba kaip padėti draugui, jei jis patiria patyčias?

Pradėkime nuo pirmo ir paties svarbiausio dalyko. Niekada netikėkit, kad tai truks amžinai. Tai praeis. Žinoma, kyla klausimas, kaip greitai praeis. Atsakymas kiekvienu atveju skirtingas. Kokių veiksmų galima imtis – apie tai kalbėsime toliau. Iš pradžių svarbiausia suvokti, kad tai praeis, tai laikina, tai – išbandymas, gyvenimo testas, kuris anksčiau ar vėliau baigsis.


Padėk Balarama.lt gyvuoti!

 www.balarama.lt/parama

————————————————————————————


Ne visada galima greitai pakeisti situaciją ir ne visada galima jos išvengti. Tačiau visada galima mokytis priimti gyvenimo sunkumus ir augti drauge su jais. Jeigu jūs esate patyčių auka, galite rinktis, kaip tą priimsite situaciją: ar tikėsite ja? Netikėkite. Knygynai pilni istorijų apie sėkmingus žmones, iš kurių vaikystėje (ar vėliau darbe) tyčiojosi. Jie nepalūžo – jie tuo nepatikėjo, todėl vėliau rado savo kelią. Dabar kone viso pasaulio žmonės nori būti tokie, kaip jie.

Bene pusė pramogų pasaulio žvaigždžių vaikystėje patyrė patyčias. Niekada jomis netikėkit. Taip, tai sunku, nemalonu. Vis dėlto su tuo galima kovoti. Ir ne pati kova svarbi, o vidinis nusiteikimas. Kokioje pozicijoje būsite jūs?

Jei pasirinksite aukos poziciją, kaltinsite aplinką ir pačius save. Patikėsite tuo, ką jums sako užgauliotojai. Jei pasirinksite mokinio poziciją, viską priimsite kaip laikiną testą, kaip sunkumus, kurie kažko jus moko. Sunkumus, kurie užgrūdina, kurie padaro jus stipresnius ir sėkmingesnius ateityje.

Suprantu, sunkumų niekas iš mūsų nenori. Bet jie vis tiek ateis – anksčiau ar vėliau. Toks pasaulis. Ką galime padaryti? Išmokti juos priimti kaip pamokas. Augti ir mokytis iš jų. Kaip tai galima padaryti, savo knygoje „Likimo dėsniai“ aprašo psichologas Olegas Gadeckis. Mokinio pozicijos priėmimas labai svarbus. Būti auka lengva. Kaltinti kitus ar save lengva. Mokytis iš sunkumų – sunku, labai sunku. Ir neįkainojama. Tai išmokus, gyvenimas tampa tarsi žaidimo aikštelė – žaidimo, kuriame jūs visada galite laimėti. Argi tai ne geras žaidimas? Jūs visada laimite!

Vidinė jūsų pozicija – tai tik jūsų pačių pasirinkimas. Išorės įvykių pasirinkti dažniausiai negalime, bet visada galime rinktis, kaip į juos reaguojame. Per kokią prizmę matome pasaulį? „Viskas blogai, visi blogi.“ O gal: „Sunku treniruotėse – lengva kovoje“? Tai – jūsų sprendimas.

Važiuojam toliau. Labai gerai viską pradėti iš naujo – „restartuoti“. Visada prasidėjus patyčioms mokykloje, darbe ar kitoje grupėje mes galime pakeisti vietą. Galima pereiti į kitą mokyklą, darbovietę ar klubą. Deja, būna tokių situacijų, kai nėra kur pereiti arba kai to neįmanoma padaryti greitai. Taigi, jei galite, pradėkite viską iš naujo, o jei negalite, skaitykite toliau.

Kasdien turėkite fizinio krūvio. Sportas padeda sudeginti stresą. Jei patiriate patyčias, būtina sportuoti. Kūnas turi patirti rimtus fizinius krūvius. Sporto metu bus lengviau užmiršti patyčias, pailsės galva, stiprės kūno tonusas. Kūno kalba – labai svarbus faktorius. Dažnai patyčios liaujasi, kai užgauliotojai pastebi, kad jų kalbos aukos niekaip neveikia – kad auka to rimtai nepriima arba priima viską iš mokinio pozicijos, tai yra nepuola graužti savęs ar kaltinti aplinkos. Stabilesnė vidinė būsena ir tvirtesnė kūno kalba turi ryšį su sportu. Sportas – jūsų vieta, kur galite sudeginti patyčias.

Labai svarbi ir mūsų proto ramybė – tiek siekiant sustabdyti, tiek išgyvenant patyčias. Norint išsiugdyti proto ramybę, nepakeičiamai veikia meditacija, sąmoningumo ugdymo pratimai arba (jeigu žmogus tikintis) reguliari malda. Kasdienė meditacija ar malda iš tikrųjų daro stebuklus. Reikia tik susikaupti ir daryti tai reguliariai, geriausia – du kartus per dieną, ryte ir vakare. Taip jūs jau būsite pakeliui į sėkmę.

Ką dar daryti? Studijuokite sėkmingų žmonių biografijas. Pamatysite, kiek daug iš jų yra patyrę patyčias vaikystėje. O dabar jais seka visas pasaulis. Svarbu suvokti, kad patyčios gali jus sužlugdyti emociškai arba tapti tramplinu į sėkmę. Patyčios gali užgrūdinti ir paskatinti imtis vidinių pokyčių. Pašaipos gali padėti formuotis jūsų charakteriui. Tai gali būti jūsų raktas į sėkmę. Dabar to gal ir nesuvokiate. Tik sujungus visus taškus ant lapo išryškėja paslėptas piešinys. Tik praėjus daugeliui metų gali paaiškėti, kad patyčios galbūt buvo jūsų tramplinas – jeigu jas priimsite kaip pamoką, galimybę, iššūkį: daugiau sportuoti, mokytis, daugiau pasiekti. Kaip sako amerikiečiai: „Nužudyk patyčias savo sėkme“.

Deja, dažniausiai viskas vyksta atvirkščiai. Pirma ateina patyčios, o sėkmė – po to. Tai tampa akivaizdu tik gerokai vėliau. Svarbi jūsų vidinė reakcija jau dabar. Jūs nesate auka, jūs – likimo išrinktasis. Jūs jau sėkmingas. Sunkumai laikini, panaudokite juos tinkamai. Panaudokite tą pyktį, kuris susikaupė, sportui, mokslui, darbui, treniruotėms ir t. t. Išmokite matyti tolimesnę perspektyvą. Ir, tai labai svarbu, tada įvyks lūžis. Todėl padėkokite situacijai savo mintyse ir priimkite ją kaip laikiną, bet tikrą.

Viskas? Dar truputį. Apie patyčias būtinai informuokite vyresnius. Leiskite jiems žinoti. Net jei jie negalės jums padėti, jūs jau nebūsite vienas. Galėsite tikėtis daugiau paramos ir supratimo.

Na ir paskutinis dalykas. Stokite į kovą su patyčiomis. Kartais tiesioginė konfrontacija su asmeniu, kuris tyčiojasi, neišvengiama. Ir ji ne visada beviltiška. Tai, kad pasipriešinate tam, kas vyksta, kartais priverčia užgauliotojus imti jus gerbti labiau arba net liautis tyčiotis. To tikėtis galbūt ir nereikėtų, bet taip tikrai gali įvykti. Nebijokite pasakyti, kad jums tai nepatinka ir kad jus tai žeidžia. Pabandykite pasikalbėti asmeniškai su tuo asmeniu, kuris iš jūsų tyčiojasi, kai jis yra vienas. Pasakykite jam, kaip jaučiatės. Pasakykite, kad jums tai nepatinka. Sukurkite asmeninį kontaktą su tuo žmogumi. Kartais tam, kuris tyčiojasi, užtenka kitame žmoguje pamatyti asmenybę, ir tai gali liautis.

Nepavyko? Nieko tokio. Tai praeis. Panaudokite tą stresą ir pyktį, kuris atsiranda, tam kad taptumėte sėkmingi. Nužudykite juos sėkme! Jūs tikrai galite!

– Ražauskai, na baik. Neskiesk. Nieko aš negaliu.

– Galite. Ir aš tai žinau! Iš manęs tyčiojosi. Aš patyriau patyčias mokykloje. Ar mane tai sužlugdė? Ne. Kur dabar tie, kurie tyčiojosi? Ne pačiose geriausiose vietose.

Ir dar. Jei žmogus tyčiojasi, reiškia, jis pats turi vidinių nepilnavertiškumo problemų. Dažniausiai tai – meilės trūkumas šeimoje ir aplinkoje. Tai vidinė trauma. Ir ji gali tapti jūsų tramplinu. Todėl drąsiai į priekį. Nužudykite juos savo sėkme!

Jūsų draugas, patyręs patyčias,

Darius Ražauskas

Dariaus Ražausko asmeninis puslapis Esujums

Redagavo Lina Staponaitė

Pagrindinė nuotrauka iš Pixabay.com

Pasidalinkite su kitais!