Kokybiškas miegas – puikiai dienai ir įkvepiančiam gyvenimui

index

Miegas – vienas iš esminių gero poilsio elementų. Neišsimiegojęs, nepailsėjęs žmogus nesugebės ne tik susikoncentruoti ar kokybiškai atlikti bet kokią veiklą, bet ir bus nepatenkintas gyvenimu, ilgainiui silpnės jo intelektas bei atmintis, bus sunku suvokti egzistencijos prasmę ir tobulėti (ypač dvasiškai).

„Bhagavad-gitoje“, viename žymiausių Vedų šventraščių, kurį tituluoja išminties perlu, rašoma: „Kas valgo per daug ar per mažai, kas miega per ilgai ar nepakankamai, tas negali tapti yogu“ („Bhagavad-gita“, 6.16). Viena įstabiausių tikrų jogų savybių – tai, kad jie sugeba kontroliuoti savo protą ir yra pažinę save, tikrąjį „aš“. Neįtikėtina, bet, pasirodo, norintiems pasiekti tokį tikslą, svarbus net miegas. Tad ką reiškia kokybiškai miegoti? Kodėl kartais negalime ilgai užmigti, nors, rodos, tikrai to norisi, o kodėl retkarčiais be galo sunku keltis, nors miegojome ilgai ir patogiai?

Trukmė ir reguliarumas

Pirmiausia, kaip jau minėjome, svarbu įsitikinti, kad miegame nei per mažai, nei per daug, be to, kad darome tai reguliariai. Ši idėja galbūt nepatiks anarchistams, bet mūsų kūnui, psichikai ir protui stabilus ritmas ir paros režimas yra labai svarbus. Vedose dažnai vartojamas žodis sadhana, nurodantis praktiką (pirmiausia dvasinę), kuri gali būti reguliuojama tam tikromis taisyklėmis, pastovumu ir „algoritmais“. Žinoma, tai – platesnis terminas, tačiau jo esmė – reguliarumas, padedantis išlaikyti kūną bei sielą sveikus ir lengviau tobulėti. Eidami miegoti ir kildami iš lovos visuomet panašiu metu, būsime tikri, kad mūsų organizmas tinkamai pailsės ir nepatirs jokių netikėtumų – „šoko“, trikdančio įprastą jo veiklą.

Vedose teigiama, kad miegoti reikia 6–8 valandas per parą. Optimaliausia miego trukmė – šešios valandos, nes ilgiau besivartantis lovoje žmogus pasidaro tingus, linkęs vis daugiau ir daugiau miegoti. Kaip meška, susiruošusi žiemoti. Šiek tiek daugiau miego reikia moterims – jų kūno (ypač subtilaus: proto, emocijų) konstitucija paprastai yra silpnesnė ir ne tokia asketiška kaip vyrų.

Palankiausia eiti miegoti ir keltis anksti: ir fizinis, ir subtilusis mūsų kūnas geriausiai pailsi tarp 20 ir 22 valandos vakaro, o darbingiausias paros metas (jeigu esame pailsėję) – pirmosios ryto valandos (maždaug 4–6 val.) Vedose šis ankstyvų rytų ramybės laikas vadinamas Brahma muhurta – intelektualiam ir ypač dvasiniam tobulėjimui palankiausiu dienos tarpsniu. Sakoma, kad tai, ką žmogus veikia šiomis valandomis, lemia visos jo dienos ir netgi gyvenimo kokybę.

Nemiga ir „atmiegojimas“

Nemiga sukelia organizmui didelį stresą: sutrinka ne tik protas, emocijos (psichologinė pusiausvyra), bet ir daugumos organų sistemų įprasta veikla. Todėl dažnai po bemiegių naktų skauda galvą, trošku burnoje, viduriuojame arba, priešingai, užkietėja viduriai, apima bendras organizmo silpnumas ir panašiai. Ilgalaikės pasekmės – tai įvairios ligos (kurių priežasčių gydytojai dažnai nesugeba nustatyti), bendras organizmo nusilpimas, prasta atmintis ir senkančios intelektinės, vitalinės jėgos, dingęs gyvenimo džiaugsmas.

Paprastai tariant, organizmas, alinamas netinkamu miego režimu, patiria stresą, į kurį nebežino kaip reaguoti. Todėl ir yra sakoma, kad bemiegių naktų „atmiegoti“, deja, negalima. Nepakankamo poilsio sukelto streso pasekmės turėtų būti „gydomos“ ne tik miegant (reguliariai), bet ir tinkamai subalansuojant mitybą, darbo ir poilsio režimą, atsisakant žalingų įpročių, sportuojant, leidžiant laiką gamtoje, ramybėje, medituojant ir t. t. Dažniausiai daugeliui iš mūsų tai – gana kardinalūs gyvenimo būdo pokyčiai… juk esame įpratę ne ilsėtis, rūpintis savo kūnu ir siela, bet skubėti, siekti mokslo, karjeros ir kitokių „aukštumų“ bei tenkinti jusles bet kokia (net savo sveikatos) kaina.

Rytas už vakarą protingesnis

Tai, ką veikiame dieną, lemia mūsų miego kokybę naktį. Ir atvirkščiai. Ramiausiai, be abejonės, miega tie žmonės, kurių protas ir emocijos yra ramūs, atpalaiduoti ir suvaldyti. Paprastai tai – asmenybės, daug laiko skiriančios altruistinei, filantropinei, dvasinei veiklai, turinčios aiškius gyvenimo tikslus ir vertybes. Tai žmonės, patenkinti savo gyvenimu. Priešingai, jeigu žmogus tiesiog visą dieną bėgte bėga, bandydamas prisivyti įvairius terminus, siekdamas įvykdyti nesibaigiantį darbų sąrašą, arba jeigu jo kasdienybės centre – besaikis juslių tenkinimas (nesibaigiančios linksmybės, užtvindytos žalingais įpročiais, nežabotais troškimais, maisto pertekliumi ar smurtiniu maistu, pavyzdžiui, mėsa), jo miegas niekuomet nebus ramus, nes visa tai trikdo protą ir emocinį stabilumą. Miegą trikdo ir įvairios nuoskaudos, įtampa, stresas, todėl derėtų mokytis atleisti kitiems ir sau, atsikratyti nereikalingo emocinio balanso.

Gali būti, kad net labai norėdami apversti savo gyvenimą „aukštyn kojomis“ iškart to padaryti neįstengsime. Svarbiems pokyčiams reikia laiko. Vis dėlto galima atkreipti dėmesį bent į tai, ką veikiame paskutinėmis vakarėjančios dienos valandomis. Jau minėjome, kad pradėti savo dieną palanku anksti ryte medituojant, užsiimant dvasine ar bent jau raminančia veikla (tam tinka netgi įvairūs rankdarbiai, dailė). Panašiai turėtų atrodyti ir mūsų vakarai.

Patariama bent porą valandų prieš miegą nežiūrėti televizoriaus, nesiklausyti radijo, neįsitraukti į beprasmius, tuščius pokalbius, nedirbti kompiuteriu. Todėl jeigu daug dirbate, bet norite tinkamai pailsėti, derėtų rytui atidėti visus darbus, kurie paprastai atima paskutines ramybės valandėles prieš miegą. Juk sakoma, kad rytas protingesnis už vakarą. Verčiau laiką prieš miegą praleisti skaitant turiningą, įkvepiančią, dvasingą knygą, užsiimant bendra ramia veikla su šeima ar artimiausiais draugais, klausantis romios muzikos (tinka mantros, meditacinė, klasikinė muzika, įvairūs gamtos garsai), medituojant ar leidžiant laiką gamtoje. Olegas Torsunovas, žymus ajurvedos gydytojas ir Vedų žinovas, siūlo kurį laiką prieš miegą linkėti visiems laimės ir prašyti atleidimo (bent mintyse) – taip siunčiame kitiems pozityvią energiją ir keičiamės patys: tampame ramesni, atviresni, nuolankesni, taigi ir miegame geriau. Gerai veikia lengva mankšta (ne per daug energinga, nes tai sužadins organizmą ir bus sunku užmigti), jogos pratimai, pavyzdžiui, saulės pasveikinimas (surya namaskara).

Dar keli patarimai miegui pagerinti

Jeigu jaučiate, kad jūsų protas prieš miegą vis dar per daug aktyvus, sutrikęs, išsiblaškęs, pabandykite atsipalaiduoti šiltame duše ar mirkydami kojas vonelėje su eteriniais aliejais. Tinkamiausi – levandų, ramunėlių, eukalipto ir pan. eteriniai aliejai. Galima kelis lašus užlašinti ir ant pagalvės kampo. Užmigti labai padeda ir pėdų ištrynimas ghi, lydytu sviestu (ar kitu šildančiu aliejumi), jų masažas. Pagalvė, patalynė ir lova, kurioje miegame, taip pat turėtų būti nei per minkšta, nei per kieta. Tiesą pasakius, kūnui palankesnis pastarasis variantas – kietumas, nes jis padeda išlaikyti stuburo, kaklo, galvos padėtis taisyklingas. Būtent dėl to jei miegame per minkštai, neretai atsibundame tarsi labiau pavargę negu prieš užmigdami. Svarbu paminėti ir tai, kad patalpa, kurioje miegame, turi būti gerai vėdinama, švari ir netvanki (karštis apsunkins žvalius rytus).

Paskutinės valandos prieš miegą neturėtų būti perkrautos ir maistu. Virškinimo sistema netgi pieną ar arbatą vertina kaip maistą, t. y. tenka skirti laiko virškinimui. Todėl šiltas pienas su tinkamai suderintais prieskoniais gali padėti greičiau užmigti tik tada, jei jį gersime bent pusvalandį prieš guldamiesi. Labiausiai vakarais derėtų vengti rūgščių ir saldžių produktų, taip pat grūdinio maisto. Jie virškinami sunkiau, o virškinimo procese neretai išsiskiria medžiagos, kurios organizmą priverčia jaustis it apsvaigusį. Nevartojate alkoholio, tačiau kartais rytais jaučiatės „šiltučiai“, tarsi po vakarėlio? Pabandykite prisiminti, kiek saldumynų suvalgėte vakare…

Sąmoningumas, savistaba, kūno, proto ir emocinė ramybė, dienos (ir gyvenimo) kokybiškumas ir darbo bei poilsio režimo reguliarumas – tai esminiai dalykai, lemiantys nuostabų, poilsio suteikiantį miegą. Ir vice versa – atvirkščiai. Mūsų kūnas – tai tobulai veikianti sistema, „šventykla“ sielai, todėl dienos kokybė lemia nakties poilsį, o tinkamas poilsis lemia dienos turiningumą. Tas, kas tinkamai subalansuoja ir viena, ir kita, gali būti tobulas jogas.

P. S.:

yra vienas receptas, skirtas tiems, kurie vis dėlto negali gyventi be saldaus skonio, tačiau nori kokybiškai išsimiegoti. Viskas, ko reikia, tai 5 arbatiniai šaukšteliai natūralaus medaus ir vienas arbatinis šaukštelis rožinės Himalajų druskos. Viską sumaišome ir laikome po liežuviu, kol natūraliai ištirps. Saldžių sapnų!

Lina Staponaitė

Pagrindinis paveikslėlis iš Juicemigourmet.com

Pasidalinkite su kitais!