Čija (chia) sėklos sveikatai ir lieknėjimui

Čija sėklos

Dažnas lietuvis vis dar nėra girdėjęs čijos (chia) sėklų pavadinimo. Čija, arba ispaninis šalavijas, buvo svarbiausia actekų augalinė kultūra. Majai, inkai bei actekai vartodavo šias sėklas, kad jos suteiktų ilgalaikės ištvermės. Čija sėklos yra vadinamos didelės maistinės vertės produktu. Jos auginamos Ekvadore, Bolivijoje, Meksikoje, Argentinoje, Indijoje bei Australijoje.

Maistingumas

Čija sėklos savo maistingumu pranoksta daugelį vaisių bei daržovių. Tai yra vienos iš naudingiausių sėklų, nes jose gausu vitaminų ir mineralų. Turi baltymų, riebalų, maistinių skaidulų, daug antioksidantų, omega 3 bei linolinės rūgšties. Jose yra vitaminų A, E, C, tiamino, fosforo, kalcio, kalio, geležies bei cinko.

100 g čija sėklų tėra 85 kalorijos,o antioksidantų jose tris kartus daugiau nei tokiame pat mėlynių kiekyje. Sėklose yra 41 % reikalingų maistinių skaidulų dienos normos, 32 % kasdienai reikalingo magnio bei 2 kartus daugiau baltymų nei kitose sėklose.

Padeda lieknėjimui

Čija sėklos sugeria iki dvylikos kartų daugiau vandens nei jos pačios sveria. Sėklos maistingos ir mažai kaloringos, tad sukuria ilgalaikį sotumo jausmą. Ilgalaikis sotumo jausmas neskatina ryškios alkio bangos, kai puolama valgyti bet ką. Dienos norma 1-2 šaukštai. Sėklos neturėtų viršyti 5 % patiekalo masės. Čija sėklų galima įsigyti daugelyje sveiko maisto parduotuvių.

Čija sėklų nauda:

natūralus pastovios energijos šaltinis;

patikimas omega 3 ir 6 rūgščių šaltinis;

gausu organinio kalcio bei oksidantų;

sėklose esančios maistinės skaidulos pagerina žarnyno peristaltiką ir viso virškinimo trakto veiklą;

stabilizuoja gliukozės kiekį kraujyje;

reguliuoja kraujo spaudimą; veikia kraują skystinančiai, todėl mažina tromboembolijos riziką;

būsimoms bei maitinančioms mamytėms yra puikus mitybos racioną paįvairinantis maisto produktas.

Universalus panaudojimas

Tinka dėti į vaisių ar daržovių sultis, kokteilius, jogurtą (netinkamas vartoti šaltu metų laiku dėl galimos gleivių gamybos);

gaminti liekninančius pusryčius: 1 a. š. sėklų užpilti ant mėgiamų vaisų ar daržovių;

įberti į sriubas, troškinius;

dėti į kepinius, pavyzdžiui, duoną;

berti ant trintų uogų;

tinka daiginimui;

padažams naudojamos sumaltos čija sėklos.

Šalutinis poveikis

Galimos retai pasitaikančios alerginės reakcijos, pasireiškiančios smulkiu dilgėlės nuplikinimą primenančiu bėrimu, silpnumu, galimu dusuliu, kraujospūdžio kritimu;

per daug suvalgius čija sėklų gali pradėti pūsti pilvą, jį raižyti;

negalima valgyti šių sėklų, kai vartojamas aspirinas bei kiti kraujo krešumą mažinantys vaistai;

svarbu atkreipti dėmesį į kilmės šalį – Kinija negarsėja lojalumu ekologijai.

Pasidalinkite su kitais!