9 lengvi būdai, kaip padėti savo senstantiems tėvams

hands-216982_640

Tuo metu, kai mūsų tėvus užklumpa senatvė, o fizinė sveikata ir aplinkos suvokimo sugebėjimai ima prastėti, dauguma mūsų būname ypač užsiėmę augindami savas šeimas ar siekdami karjeros aukštumų. Todėl papildoma pareiga – rūpintis senstančiais tėvais – gali varginti ir emociškai, ir fiziškai. Žinoma, tai – nelengva užduotis, bet pamėginę suvokti naująją savo tėvų gyvenimo būklę galime išsiugdyti jiems užuojautą, išmokti tinkamai su jais bendrauti ir nepatirti (bei nesukelti) streso.

Siūlome devynis lengvus būdus, elgesio patarimus, kurie padės pagerinti santykius su senstančiais tėvais ir pagerins jų gyvenimo kokybę.

1. Įsijauskite į jų „kailį“

Senti – tai prarasti: darbą, užsiėmimus, sveikatą ir energiją, draugus, judrumą ir nepriklausomybę. Kaip jaustumėtės patys, jei staiga nubustumėte ir, pavyzdžiui, nebegalėtumėte patys vairuoti automobilio? Tektų visiškai pakeisti įprastą dienotvarkę. Senstantiems žmonėms pamažu tenka atsisakyti kone visų įprastų jų gyvenimo aspektų – natūralu, kad jie jaučiasi suirzę, prislėgti ar atstumti. Todėl kitą kartą, kai jūsų tėvai bus irzlūs, reiklūs ar nemalonūs, prieš emocionaliai sureaguodami, pabandykite patys įsivaizduoti save jų vietoje.

2. Leiskite jiems patiems priimti sprendimus

Jei tik įmanoma ir jei jūsų tėvų psichologinė būsena yra stabili, leiskite jiems patiems priimti sprendimus. Suaugę vaikai yra linkę pamiršti, kad jų tėvai yra maždaug dvidešimt metų vyresni ir išmintingesni negu jie. Todėl dominuoti ar elgtis su savo tėvais kaip su mažais vaikais – pats blogiausias įmanomas elgesio modelis.

3. Laiku pastebėkite buities problemas

Jeigu jūsų tėvai sensta, labai išmintinga apžiūrėti jų namus ieškant potencialių problemų. Ar namuose tikrai yra patogių įsitverti rankenų ir turėklų? Ar grindys visur lygios? Ar telefone įvesti pagalbos numeriai? Ar visus virtuvėje reikalingus įrankius lengva pasiekti? Ar koridoriai ir laiptai namuose gerai apšviesti?

4. Skatinkite tėvus išlikti fiziškai aktyvius

Fizinis aktyvumas yra nepaprastai svarbus senstantiems žmonėms, nes jie didžiąją dienos dalį praleidžia sėdėdami. Fizinė veikla ne tik išvaiko depresiją ar ugdo ištvermę, stiprybę ir balansą, bet ir padeda sulėtinti kognityvinius (psichologinius, pažinimo) pokyčius – tai patvirtina daugybė mokslinių tyrimų. Vienas nuostabiausių fizinių pratimų – eiti pasivaikščioti. Maža to, tai nekainuoja. Be to, paskatinkite savo tėvus pasinaudoti viešose erdvėse – parkuose, stadionuose ir panašiai – esančiais treniruokliais, žinoma, jeigu jūsų gyvenamoje vietoje jie įrengti.

5. Skatinkite juos išlikti socialiai aktyvius

Nuovargis, klausos ar regos sutrikimai, draugų kiekio sumažėjimas, netgi nebegalėjimas vairuoti automobilio gali lemti tai, kad jūsų tėvai vis daugiau laiko praleis namuose ir jausis atskirti, vieniši. Pasiūlykite jiems susitikti su draugais, apsilankyti senjorų susitikimuose, bažnyčioje ar sinagogoje. Išsiaiškinkite, kokią veiklą siūlo netoli esantys parkai, bibliotekos, muziejai, universitetai, bendruomenių centrai. Kai kurios organizacijos netgi siūlo kasdienį maitinimą už prieinamą kainą. Bendravimas su aplinkiniais – puikus antidepresantas.

6. Lankykite juos – užsukite bent paplepėti

Pasitaiko, kad atskirai nuo vaikų gyvenantys senoliai dienų dienas leidžia nebendraudami su žmonėmis. Jeigu gyvenate toli nuo savo tėvų arba esate labai užsiėmę darbo, šeimos ir kitais reikalais – pasistenkite bent įsirašyti priminimą telefone ir nors kartą per savaitę jiems paskambinti – patikrinti, ar viskas gerai. Maža to, kaip įmanoma dažniau užsukite pas juos bent paplepėti. Įvairūs psichologijos mokslo tyrimai rodo, kad didžiausias senstančių tėvų poreikis – bendrauti su vaikais. Ar tai ne noras, kurį taip paprasta išpildyti?

7. Sukurkite atminimų knygą, jei pastebėjote, kad jų atmintis blėsta

Senstant trumpalaikė atmintis ima vis labiau prastėti. Su šia problema susitvarkyti gali padėti paprasčiausias bendras prisiminimų dalinimasis. Padėkite savo tėvams sukurti atminimų knygą: klijuokite jų augintinių, mėgstamiausių vietų, žmonių iš praeities nuotraukas, užrašykite jų vardus. Tai padės jiems prisiminti. Palikite tuščios erdvės jų kūrybiniui polėkiui, jeigu jų sveikata dar leidžia užsiimti tokiais rankdarbiais. Laikas, kurį skirsite šiai atminimų knygai, ne tik padės jiems neprarasti atminties, bet ir sutvirtins jūsų ryšį.

8. Aptarkite tėvų globos klausimus su savo broliais, seserimis ir kitais šeimos nariais

Nepriimkite visos atsakomybės sau, nebent tai būtina. Įtraukite ir kitus savo šeimos narius. Pavyzdžiui, jeigu esate kilę iš didelės šeimos, kiekvieną kartą, kai tik aplankysite savo tėvus, praneškite apie jų sveikatos būklę savo seserims ar broliams. Leiskite jiems pagal tai planuoti savo apsilankymus pas tėvus. Dalinkitės atsakomybe ir darbais.

9. Papasakokite tėvams, kad senatvė ir mirtis – tai ne pabaiga

Gali būti, kad senatvės sukelti gyvenimo pokyčiai įbaugins ir sukels jūsų tėvams nerimą, mirties baimę ar beprasmybės pojūtį: o kas po to? Kas nutiks, kai numirsime? Kur keliausime toliau? Priminkite tėvams, kad senatvė ir mirtis nėra gyvenimo pabaiga – jis tęsiasi ir po mirties. Skatinkite juos domėtis dvasingumu, visai nesvarbu, kokią religiją ar ezoterinį mokymą jie pasirinks. Padovanokite jiems egzistencinių žinių kupinas knygas – „Bibliją“ ar „Bhagavad-Gitą“. Dvasinės žinios kuria tvirtą „pamatą po kojomis“ tada, kai dėl senatvės visas gyvenimas, rodos, virsta šipuliais.

Galiausiai, elkitės su savo tėvais maloniai. Jūsų senoliai tėvai – tai retas, itin vertingas brangakmenis. Gali nutikti taip, kad jie šioje Žemėje ilgai nebegyvens, todėl įdėję truputį pastangų galite visą jiems likusį laiką padaryti itin malonų. Jie bus už tai dėkingi; jūs, beje, taip pat – kai užklups senatvė.

Iš anglų kalbos vertė ir pagal Minbodygreen.com straipsnį parengė Lina Staponaitė

Pasidalinkite su kitais!